Mindfulness

Effectieve aandachtzaamheid (wetenschappelijk bewezen)

‘Je kunt de golven niet tegenhouden, maar je kunt wel leren surfen’ is een veel gehoorde uitspraak binnen de mindfulness. De heftige emoties in je leven kun je niet veranderen, maar je kunt wel proberen mee te bewegen met wat er is. Bewustwording is daarin een belangrijk component. Ervaren wat er nu is, in het huidige moment. Hierbij kunnen zintuigen een belangrijke rol spelen, maar ook de observatie van de ademhaling en gedachten.

 

Bewust worden van het heden.

De grondlegger, de Amerikaan John Kabat Zinn omschrijft het als volgt: ‘mindfulness is doelgericht, je aandacht focussen, zonder oordeel’. Om ‘mindful’ te zijn is grondige training nodig. Bepaalde patronen, waarbij we vaak denken aan de toekomst of aan het verleden, zijn niet zomaar doorbroken. Iedereen kent wel het piekeren over een opmerking van een collega of klasgenoot, je druk maken over een presentatie die komen gaat of opdrachten die nog af moeten. Mindfulness leert je volledig bewust te worden van het heden. Voor kinderen en jeugdigen met depressive klachten, faalangst, of ervaringen van onrust en stress kan mindfulness ervoor zorgen dat deze verminderen. Door acceptatie, vriendelijkheid en een nieuwsgierige blik en het besef dat je gedachten geen feiten zijn (ze gaan immers weer over) leer je op een andere manier met negatieve gedachten om te gaan en patronen te doorbreken.